Laserbehandling

På Svensk Kiropraktik är det Urban som utför laserbehandlingar. Vid första besöket bokar du ett nybesök som är upp till 45 min där anamnes och undersökning föregår laserbehandlingen. Nästföljande besök är återbesök för laserbehandling och är upp till 15 min.

Vid behandling med lågeffektlaser påskyndas cellernas och kroppens självläkning, effekten är väl utforskad och den vetenskapliga litteraturen är idag mycket omfattande.

Behandlingen påverkar det lokala immunförsvaret, cirkulation i blod och lymfkärl, ämnesomsättningen i cellerna och utsöndring av olika ämnen som endorfiner och prostaglandiner som bla påverkar smärttillstånd.

• Behandlingen är smärtfri
  • Ger inga biverkningar
  • Snabb och effektiv behandling
  • Goda behandlingsresultat

Vad kan man behandla med lågeffektlaser?

Kroniska och akuta smärttillstånd i muskler och leder

Inflammationer i muskler och leder

Reumatisk värk

Förslitningar i lederna

Artros

Idrottsskador  som t ex: Ligamentskador, tennisarmbåge,  hopparknä, löparknä

Frusen axel (Frozen shoulder)

Hälsporre

Musarm

Karpaltunnel syndrom

Sårläkning

Eksem, psoriasis

Herpes

Munsår

Liggsår

Bältros

Ansiktsförlamning

Spräckt trumhinna

Öroninflammation

Bihåleinflammation

Whiplash

Ljudöverkänslighet

Vissa allergier

Övrigt

För behandling av vårtor, rynkor, ärr, missprydande blodkärl, borttagning av tatueringar, borttagning av hår krävs en annan sorts laser än den vi har på Svensk Kiropraktik.

Gör det ont?

Nej, snarare behagligt. En behandlingsreaktion under ett dygn efter behandling är vanligt.

Hur ofta och hur många gånger?

Det är vanligt med 2-10 behandlingar. Kroniska besvär kräver i regel längre behandling än akuta.

Finns det några risker?

Laserbehandling är helt ofarligt. Det gör inget om man har metall, pacemaker eller annat material inopererat i kroppen.

Kontraindikationer

Det finns tillfällen då man inte ska använda laserbehandling:
Mörk hy upphettas av lasern. Man ska därför inte behandlas med laser direkt efter solsemestern och undvika brun utan sol.

Epileptiker- Ej behandling över huvudet

Gravida- Ej behandling över mage

Hjärtsjuka- Ej behandling över hjärtat

Organtransplanterade

Cancer

Kan man äta mediciner tillsammans med laserbehandling?

Ja, hittills har inga mediciner visat sig vara negativa tillsammans med laserbehandling, däremot tvärtom kan medicin få bättre verkan tillsammans med laserbehandling.

Att tänka på efter behandlingen

Laserbehandling ger ofta direkt smärtlindring. Det är lätt att glömma att det ofta finns en orsak till att man har smärta (smärta är till för att hindra kroppen att överbelastas). Man ska därför låta smärtområdet få bästa förutsättningarna till läkning genom att inte överbelasta.